بررسی اثرات کنترل توان راکتیو روی مشخصه ی انواع موتورهای القایی با در نظر گیری پیشامدهای مختلف در ی

بررسی اثرات کنترل توان راکتیو روی مشخصه ی انواع موتورهای القایی با در نظر گیری پیشامدهای مختلف در ی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 117
بررسی اثرات کنترل توان راکتیو روی مشخصه ی انواع موتورهای القایی با در نظر گیری پیشامدهای مختلف در یک شبکه نمونه
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 117 صفحه
چکیده
افزایش حضور بارهای غیرخطیِ الکترونیک قدرت در شبکه های توزیع از یک طرف و تغییرات به وقوع پیوسته در شبکه های توزیع نظیر حضور منابع تولید پراکنده و امکان تشکیل ریز شبکه های قدرت، نیاز به مطالعات جدید در شبکه های توزیع را افزایش داده است. تغییرات مذکور می تواند موجب افزایش و یا کاهش کیفیت توان در شبکه قدرت شود. از طرف دیگر تزریق توان راکتیو شبکه می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. از این رو لزوم مطالعه عناصر وابسته به توان راکتیو در شبکه بیش از پیش مهم شده است. چراکه جبرانسازی توان راکتیو نه تنها برای افزایش کیفیت ولتاژ شبکه و کیفیت توان است، بلکه مهم تر از آن، برای جلوگیری از وقوع ناپایداری ولتاز در شبکه است. از این رو این تحقیق را می توان هم مطالعه اثر ناپایداری های ولتاژ و هم مطالعه کیفیت بد ولتاژ روی عملکرد ماشین های القایی دانست. این تحقیق ضمن مروری بر مباحث توان راکتیو، انواع جبران ساز ها و مباحث پایداری ولتاژ، ماشین های القایی را بعنوان مجموعه بارهای راکتیو صنعتی، مورد مطالعه حساسیت عملکرد در مقابل تأمین یا عدم تأمین توان راکتیو قرار داده است. برای این منظور مطالعات مبتنی بر طراحی سناریو های مختلف پیش برده شده است. نتایج حاکی از اهمیت تأمین توان راکتیو مورد نیاز و افزایش کیفیت ولتاژ بصورت محلی دارد تا ماشین های القایی بتوانند در ضریب توان بالا و با بازدهی بالا کار کنند و متوقف نیز نشوند. کلمات کلیدی : توان راکتیو، شبکه های توزیع، ماشین های القایی، جبرانساز توان راکتیو، کیفیت توان
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مسئله و ضرورت انجام تحقیق
۱-۲-۱ تفاوت جبرانسازی توان راکتیو در شبکه های توزیع و انتقال
۱-۲-۲ تجهیزات جبرانساز توان راکتیو
۱-۲-۳ مقدمه ای بر تقسیم بندی پایداری ولتاژ
۱-۲-۴ موتورهای القایی
۱-۳ فرضیه های تحقیق
۱-۴ روند ارائه مطالب
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده
۲-۱ مقدمه
۲-۲ مروری بر ادبیات تحقیق
فصل سوم : روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
۳-۲ تجهیزات جبرانساز توان راکتیو
۳-۲-۲ عوامل محدودیت قابلیت باربری شبکه
۳-۲-۳ اهمیت نسبی پارامترهای قابل کنترل
۳-۲-۴ تاریخچه ادوات FACTS 40
۳-۲-۵ اهداف FACTS
۳-۲-۵-۱ اهداف دوگانه ادوات FACTS :
۳-۲-۶ کاربرد ادوات FACTS در سیستم های قدرت :
۳-۲-۷ انواع اصلی کنترل کننده های FACTS
۳-۲-۷-۱ کنترل کننده سری
۳-۲-۷-۲ کنترل کننده موازی
۳-۲-۷-۳ کنترل کننده های ترکیبی سری – سری
۳-۲-۷-۴ کنترل کننده های ترکیبی سری – موازی
۳-۲-۸ اهمیت نسبی انواع مختلف کنترل کننده ها
۳-۲-۹ تعاریف کنترل کننده های FACTS
۳-۲-۱۰ کنترل کننده های موازی :
۳-۲-۱۰-۱ جبران ساز توان راکتیو استاتیکی (SVC) :
۳-۲-۱۰-۲ راکتور قابل کنترل با تریستور (TCR) :
۳-۲-۱۰-۳ راکتور قابل کلیدزنی با تریستور (TSR) :
۳-۲-۱۰-۴ خازن قابل کلیدزنی با تریستور (TSC) :
۳-۲-۱۰-۵ مولد یا جذب کننده توان راکتیو (SVG) :
۳-۲-۱۰-۶ سیستم توان راکتیو (VAR) استاتیکی (SVS) :
۳-۲-۱۰-۷ مدل SVC
۳-۲-۱۰-۸ مدل ریاضی SVC
۳-۲-۱۰-۹ جبران کننده سنکرون استاتیکی (STATCOM) :
۳-۲-۱۰-۱۰ مولد سنکرون استاتیکی (SSG)
۳-۲-۱۰-۱۱ سیستم ذخیره انرژی باطری (BESS)
۳-۲-۱۰-۱۲ ترمز مقاومتی با کنترل تریستوری (TCBR)
۳-۲-۱۱ کنترل کننده های متصل شده به صورت سری
۳-۲-۱۱-۱ خازن سری با کنترل تریستوری (TCSC) :
۳-۲-۱۱-۲ خازن سری قابل کلیدزنی با تریستور (TSSC) :
۳-۲-۱۱-۳ راکتور سری با کنترل تریستوری (TCSR) :
۳-۲-۱۱-۴ راکتور سری قابل کلیدزنی با تریستور (TSSR) :
۳-۲-۱۱-۵ جبران ساز سنکرون استاتیکی به صورت سری (SSSC) :
۳-۲-۱۲ کنترل کننده های ترکیبی سری – سری :
۳-۲-۱۲-۱ کنترل کننده فلوی جریان توان میان خط (IPFC) :
۳-۲-۱۳ کنترل کننده های ترکیبی سری و موازی :
۳-۲-۱۳-۱ کنترل کننده یکپارچه فلوی جریان توان (UPFC) :
۳-۲-۱۳-۲ ترانسفورماتور تغییر دهنده فاز با کنترل تریستوری (TCPST) :
۳-۲-۱۳-۳ کنترل کننده میان فاز توان (IPC) :
۳-۲-۱۴ کنترل کننده های دیگر
۳-۲-۱۴-۱ محدود کننده ولتاژ با کنترل تریستور (TCVL) :
۳-۲-۱۴-۲ تنظیم کننده ولتاژ با کنترل تریستوری (TCVR) :
۳-۲-۱۵ لیست منافع محتمل از فن آوری FACTS
۳-۲-۱۶ نتیجه گیری
۳-۳ مدل مداری ماشین القایی سه فاز
۳-۴ سناریوهای مطالعاتی
فصل چهارم : شبیه سازی کامپیوتری
۴-۱ مقدمه
۴-۲ مدلسازی ماشین القایی
۴-۳ سناریو های مورد مطالعه در این تحقیق
۴-۳-۱ سناریو اول : بررسی اثر خطای اتصال کوتاه بدون حضور منابع جبرانساز توان راکتیو
۴-۳-۲ سناریو دوم : بررسی اثر خطای اتصال کوتاه در حضور منابع جبرانساز توان راکتیو
۴-۴ سناریو سوم : بررسی وقوع قطعی در تغذیه موتور بدون حضور منابع توان راکتیو
۴-۵ سناریو چهارم : بررسی وقوع قطعی در تغذیه موتور در حضور منابع توان راکتیو
۴-۶ نتیجه گیری
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
۵-۲ نتیجه گیری
۵-۳ پیشنهادات