
کار تحقیقی بررسی و تفسیر اصل ۲ قانون اساسی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 41
حجم فایل: 13 کیلوبایت
کار تحقیقی بررسی و تفسیر اصل ۲ قانون اساسی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 41 صفحه
چکیده
اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در مقام بیان مبانی و زیرساختهای نظام حکومتی جدید دینی ـ که در اصل اول از آن با عنوان: جمهوری اسلامی ایران یاد شده است ـ شش اصل و یا مبنا و زیرساخت را بیان کرده است که اصل و مبنای ششم آن، کرامت انسانی است. اصل دوم قانون اساسی مقرر میدارد: «جمهوری اسلامی ایران، نظامی است بر پایه ایمان به:
۱-خدای یکتا (لا اله الا الله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او؛
۲-وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین؛
۳-معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا… ؛
۴-عدل خدا در خلقت و تشریع؛
۵-امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی؛
۶-کرامت و ارزش والای انسان، و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا.
پنج بند اول برای عموم مردم مسلمان ایران و به ویژه متشرعین آشنا است و منظور همان اعتقاداتی است که با عنوان اصول پنجگانة دین و مذهب؛ یعنی توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت، بیان شده است و درج آن در اصل دوم قانون اساسی به خوبی ماهیّت دینی و مکتبی این نظام و نفوذ و رسوخ دیدگاهها و مقررات مذهبی را میرساند.ولی بند ششم که کرامت انسانی را به عنوان یکی از مبانی این نظام به شمار آورده است و قاعدتاً لوازم و مقتضیات و آثار خاص خود را خواهد داشت، از یکسو ریشه در بیان اسلامی و تعبیر قرآنی دارد که میفرماید:(وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً. کرامت اعطائی از سوی خداوند به انسان و به فرزندان آدم، بدون قید، به رسمیت شناخته شده است. همچنین جنبه معنوی کرامت انسانی نیز از آیات قرآن دربارة خلقت انسان و مستقر نمودن او در زمین به عنوان جانشین خدا فهمیده میشود. خداوند میفرماید:
وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ از سوی دیگر، قطعاً گنجاندن کرامت انسانی در شمار مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، متأثّر از مباحث بین المللی
کلید واژه : قانون اساسی، جمهوریت ، اصل دوم ، امامت ، رهبری ، کرامت ، حقوق بشر
فهرست مطالب
چکیده ا
مقدمه 1
فصل اول : کلیات تحقیق 3
۱-۱- آشنایی با قانون اساسی 4
۱-۲- مبانی نظری تدوین قانون اساسی 4
۱-۳- ضرورت قانون از دیدگاه امام خمینی 4
۱-۴- کارکردهای قانون اساسی 5
۱-۴-۱- کارکرد نخست: قانون، اساسنامه تأسیس دولتی جدید و اسلام، ارائهدهنده قانون جامع 6
۱-۴-۲- کارکرد دوم: قانون، نظمدهنده مناسبات حقوقی و سیاسی 7
۱-۴-۳- کارکرد سوم: قانون، تبیینکننده حقوق ملت 8
۱-۴-۴- کارکرد چهارم: قانون، مشروعیتبخش نظام حاکم 8
۱-۴-۵- کارکرد پنجم: قانون، ابزار مطالبهگری از مسئولان نظام 9
۱-۴-۶- کارکرد ششم: جلوگیری از دیکتاتوری افراد 10
۱-۴-۷- کارکرد هفتم: قانون بازدارنده از افزونطلبی و بیعدالتی 11
۱-۵- قانون اساسی و نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطه پذیری 11
فصل دوم : بررسی اصل دوم قانون اساسی « کرامت انسانی » 13
۲-۱- طرح موضوع و پیشینة آن 14
۲-۲- هدف و ضرورت تحقیق 14
۲-۳- واژه شناسی کرامت 15
۲-۴- کرامت و واژه های مشابه آن 16
۲-۴-۱- کرامت و فضیلت 16
۲-۴-۲- کرامت و شرافت 17
۲-۵- ماهیت حق کرامت و تعریف آن 17
۲-۶- اقسام کرامت انسانی 19
۲-۶-۱-کرامت ذاتی یا طبیعی 19
۲-۶-۲- کرامت ارزشی، اکتسابی یا انسانی ـ الهی 21
۲-۷- کرامت ذاتی در اعلامیه جهانی حقوق بشر و موضع آن در قانون اساسی ایران 22
۲-۸- منابع حمایت از کرامت انسانی در سطوح مختلف بین المللی 24
۲-۸-۱- اسناد بین المللی حقوق بشر 24
۲-۸-۲- اسناد منطقهای حقوق بشری 27
۲-۸-۳- اسناد حقوق بشر دوستانه 29
۲-۸-۴- کرامت انسان در رویه قضایی 30
۲-۹- مصادیق مغایر با کرامت انسانی 31
۲-۱۰- موضع کرامت انسان در قانون اساسی 32
۲-۱۱- عدم تساوی انسان ها در کرامت اکتسابی 33
۲-۱۲- زوال کرامت 33
۲-۱۳- موانع عدم مراعات حق کرامت 34
نتیجه گیری 37
منابع و ماخذ 38